cinenden naar Canada & USA 2016

ETA, ESTA of I-94W-formulier......

We zijn al goed bezig (al zeg ik het zelf

Wink
), onze ETA is al geregeld. Fluitje van een cent, zo geregeld online.

ETA?????Watte??? Wanneer je vanaf de herfst 2016 naar Canada reist met een elektronisch paspoort dat is uitgegeven door een land dat onder het Visa Waiver Programma valt, moet je een ETA-reistoestemming aanvragen. Voordat je aan boord van een vliegtuig of schip naar Canada gaat, moet je elektronische reistoestemming krijgen via ETA (Electronic Travel Authorization). Dit is dus eigenlijk net zoiets als ESTA voor USA.

Nou klaar dus, zou je zeggen. We komen via land de USA binnen dus een nieuwe ESTA hebben we niet nodig. Toch??

Ehhh, zit ik later het blog van vrienden te lezen, die ongeveer dezelfde kant op reizen, zie ik dat ze wel ESTA aangevraagd hebben. Na wat heen en weer ge-app blijkt dat je het inderdaad niet nodig hebt en bij de grens gewoon een I-94W (voor eerdere USA-gangers: het groene formuliertje dat je vroeger altijd in het vliegtuig uitgedeeld kreeg) in kunt vullen.

Maar het blijkt dat je met het invullen van een I-94W formulier wel een stuk langer bezig bent aan de grens, dan met een ESTA op zak. $6,00 voor het groene formuliertje (af te rekenen in USA-dollars, geen CAN-dollars of creditcard) en lang wachten of $14,00 (via creditcard) en snel door..... Aangezien ik mijn tijd liever doorbreng in de natuur, dan in een grensoffice, weet ik wel waar mijn voorkeur naartoe gaat. We gaan een ESTA aanvragen!! Dank Eddie!! Voor reizigers die toch liever het I-94W formulier in willen vullen heb ik nog een leuke TIP van elders op het web: download en print thuis een I-94W formulier en vul die alvast in klad in. Dan hoef je het aan de grens alleen over te pennen op het "echte" exemplaar. Dit scheelt weer wat tijd die je kan gebruiken om van het mooie land te genieten.

Tot later! Cinenden

Reacties

Reacties

ETQ

Goede tip!

Henk Verhaaff

Bedankt voor de info. Dus toch maar een Esta formulier.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!